De televisiereclame van parfumerieketen Douglas over suiker en rimpels, is misleidend en oneerlijk. Aldus de Reclame Code Commissie (RCC) en het College van Beroep (CvB). Cosun Beet Company had bezwaar gemaakt tegen de reclame-uiting. We vinden het belangrijk dat informatie over suiker correct is en gebaseerd is op wetenschap. Dat suiker rimpels zou veroorzaken is uit de lucht gegrepen.
(1/3)
De tv-reclame betrof een huidcrème van Dermacosmetics, een exclusief merk van Douglas. In de commercial wordt gezegd dat suiker rimpels veroorzaakt, met op de achtergrond suikerklontjes. Vervolgens wordt gesproken over versuikering van cellen, wat de huidstructuur stugger zou maken. De huidcrème zou hier de oplossing voor zijn.
(2/3)
Op 9 juni 2020 oordeelde de RCC dat de reclame misleidend is. Douglas tekende hier bezwaar tegen aan bij het CvB. Op 13 oktober 2020 bevestigde het CvB echter de uitspraak van de RCC: de reclame-uiting van Douglas is onjuist en misleidend. Daarmee is de zaak onherroepelijk. Er is geen bewijs dat suiker rimpels veroorzaakt en geen enkel onafhankelijk adviesorgaan onderschrijft deze claim van Douglas.
(3/3)
Bron: TV Krant feed