KWART SLACHTOFFERS ONLINE FRAUDE LAAT CYBERINCIDENT ONVERMELD.

Wat doe je wanneer je slachtoffer wordt van cybercriminaliteit? Uit onderzoek dat Market Response in opdracht van Univé uitvoerde bleek in de representatieve steekproef dat een derde van de Nederlanders wel eens slachtoffer is geworden van cybercriminelen. Hoewel cybercriminaliteit grote impact kan hebben op je digitale veiligheid en privacy, liet 23 procent van de slachtoffers het voorval onvermeld. ‘Veel mensen blijken vaak nog onbewust onbekwaam wanneer het gaat om omgaan met cyberrisico’s,’ weet ethisch hacker Wouter Slotboom.

In de meeste gevallen (33%) ging het om internetoplichting, waarbij oplichters online een product te koop aanbieden maar deze niet leveren of een kapot of nepexemplaar opsturen. 22% werd slachtoffer van een datalek en bij bijna 20% van de respondenten die met cybercrime te maken kreeg, werd hun computer of netwerk gehackt. Identiteitsfraude, online afpersing (beide ruim 8%) en phishing (ruim 5%) maakten volgens het onderzoek de minste cybercrimeslachtoffers.

‘Het argument “ik heb toch niets te verbergen” klinkt al wat minder, maar veel mensen zijn nog onbewust onbekwaam. Voor veel accounts gebruiken ze argeloos nog altijd hetzelfde wachtwoord.

25%  van de slachtoffers vindt het niet belangrijk genoeg om het iemand te vertellen, terwijl een vergelijkbaar deel (23%) van mening is dat hij of zij het probleem zelf moet oplossen. Voor 23% weerhoudt (ook) schaamte hen ervan om een melding te maken, terwijl 22% aangeeft geen idee te hebben waar je dit kunt doen.
Geen melding betekent bijna altijd dat ook geen actie ondernomen wordt, weet Slotboom. ‘En dan weet je zeker dat de schade niet hersteld gaat worden. Maak daarom altijd melding bij de politie, Meld Misdaad Anoniem of een gespecialiseerde cyberhulpdienst.’
Vorig jaar riep Univé een 24/7 cyberhelpdesk in het leven, die slachtoffers van cybercriminaliteit met gerichte vragen en advies helpt om cyberschade te beperken en herstellen. ‘De gevolgen kunnen jarenlang voelbaar zijn’, waarschuwt Slotboom. ‘Ik ken een geval van identiteitsdiefstal waarin het slachtoffer buiten zijn wil en invloed twee panden met een hennepkwekerij op zijn naam kreeg, nadat cybercriminelen een kopie van zijn paspoort uit zijn mail stalen. Hoewel de rechtbank zijn slachtofferrol in de zaak heeft erkend, heeft de man de grootste moeite om een bankrekening, verzekering of hypotheek te kunnen afsluiten. In diverse systemen staat hij namelijk nog steeds als fraudeur vermeld en het kost hem al acht jaar om dat gewijzigd te krijgen. ‘Bedenk eens welke informatie er allemaal in je mail opgeslagen ligt en vraag je dan eens af of het slim is hier een kopie van je paspoort te bewaren,’ aldus Slotboom, die verder ‘niet genoeg kan benadrukken’ dat preventie meer aandacht verdient.
‘Ga vandaag nog aan de slag met het gebruik van een goede firewall, een virusscanner en tweestapsverificatie voor toegang tot mail, apps en social media. Kleine stappen, maar ze kunnen je zoveel ellende besparen.’

Deel dit bericht

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Print
Email

Nu op de radio:

Femke Meines - Geen Zin

Laden...

Laden

Laden…