De Teteringse oud-militair Lobke Degenaar staat centraal in een nieuwe publiekscampagne: Ongekende Krachten. Daarin ligt de focus op de waardevolle skills en eigenschappen die veteranen meebrengen naar het bedrijfsleven en publieke organisaties. Doel van de campagne is niet alleen het bijstellen van het maatschappelijk beeld over veteranen, maar ook het breed erkennen en waarderen van hen.
Ongekende Krachten is een initiatief van Stichting Onbekende Helden en wordt ondersteund door het Nederlands Veteraneninstituut en het Veteranen Platform. Centraal in de campagne staan tien video’s, gemaakt door journalist Gijs Wanders en zijn team. Daarin interviewt Wanders veteranen die na hun Defensie-tijd een nieuwe baan hebben gevonden. De campagne loopt tot Veteranendag 2025.
Uit onderzoek van het NLVi blijkt dat Nederlanders veteranen zien als moedig, trots en plichtsgetrouw, maar dat er ook sterke associaties zijn met psychische problemen zoals PTTS. Ongekende Krachten is tot stand gekomen zonder bijdrage van het Ministerie van Defensie, en wordt gefinancierd door bijdragen van het Vfonds, het Nederlands Veteraneninstituut, Stichting OVA en diverse civiele partijen.
Lobke en Jan-Willem foto: Ongekende krachten