Dit jaar viert precies de helft van de Nederlanders Sinterklaas, waarmee het duidelijk tot de populairste tradities in Nederland blijft behoren. Belangrijkste reden voor volwassenen om het feest te vieren, is toch vooral de gezelligheid die het met zich meebrengt, maar ook nostalgie en traditie tellen mee. Naast de pakjes spreekt het feest ook enorm aan vanwege de zoete lekkernijen.
Strooigoed is favoriet, 27% van de consumenten koopt het. Chocoladelekkernij (letters, figuren, nepmunten) is onverminderd populair (17%). De top vijf bestaat verder uit gevulde speculaas, de amandelstaaf, en tot slot de gewone speculaas. In opdracht van VBZ, de branchevereniging voor koek, snoep, chocolade, zoutjes en noten, hield Peil.nl een peiling onder 4.000 respondenten door het hele land.
Net als vorig jaar letten veel consumenten op aanbiedingen, bezoeken discounters of pakken vaker een huismerk. Meer consumenten dan vorig jaar geven aan net zoveel in te kopen als bij eerdere vieringen. Aanbiedingen lijken goed te werken, die worden dit jaar vaker genoemd. Het algemene beeld is een loyale consument als het gaat om de tradities van het Sinterklaasfeest.