GROTE BOSBRANDEN IN BRABANT
Ruim 120 brandweerlieden en 17 wagens kwamen vrijdagmiddag naar Schijf, waar een grote heidebrand woedde. Wat uren later stond de heide in Waalre tot twee keer toe in brand. Omdat er veel rook vrijkwam bij deze branden, zijn er meerdere NL-Alerts uitgestuurd naar mobiele telefoons in de omgeving. Maar hoe werkt zo’n noodmelding eigenlijk?
Het NL-Alert, zoals we het kennen, is bijna tien jaar geleden ingevoerd zodat de overheid mensen kan informeren in geval van levens- of gezondheidsbedreigende noodsituaties. In dit geval werden omwonenden in de omgeving van de natuurgebieden in Schijf en Waalre geadviseerd uit de rook te blijven en ramen en deuren te sluiten. Hier ging het om een grote brand, maar ook bij onverwacht noodweer of een terroristische aanslag kan een alert verstuurd worden. Het hangt af van het verloop van de brand en het effect op de omgeving. Wanneer er geen tot weinig wind staat, is de kans kleiner dat de rook in woonwijken terecht komt. In Schijf en Waalre was die kans wel aanwezig, vandaar de keuze om een NL-Alert uit te sturen.
Wanneer je een NL-Alert binnenkrijgt, hoor je een luide pieptoon op je toestel en verschijnt er een bericht op je scherm. Daarin staat kort beschreven waar de noodsituatie zich afspeelt en wat er aan de hand is. In het bericht over Schijf werd bijvoorbeeld doorverwezen naar de website: https://www.vrmwb.nl/
Twee keer per jaar, in juni en december, wordt het systeem van NL-Alert getest in heel Nederland. Zo weten mensen dat hun mobiele telefoon goed is ingesteld voor het geval er een echte ramp zich voordoet.