Dit jaar viert 53% van de Nederlanders Sinterklaas, waarmee het steevast tot de populairste tradities in Nederland blijft behoren. De grappen en avonturen in het dagelijkse Sinterklaasjournaal worden niet voor niets in vele klaslokalen herbeleefd. Koploper qua inkoop dit jaar is strooigoed (pepernoten kruidnoten etc.) dat door 30% van de consumenten wordt gekocht.
In opdracht van VBZ, de branchevereniging voor koek, snoep, chocolade, zoutjes en noten, hield Peil.nl een representatieve peiling onder 6.500 respondenten door het hele land. De impact van de inflatie in supermarkten is duidelijk te merken wat betreft inkoop van zoete lekkernijen: zeven op tien consumenten kiest – sterk afhankelijk van diens inkomen – voor aanbiedingen.
Dennis Teeken, commercieel directeur van (VBZ-lid) Koninklijke Verkade: “Gemiddeld koopt de Nederlander twee Sinterklaas-items per jaar. Verrassing en verleiding op de winkelvloer is en blijft daarbij belangrijk. Naast onze chocoladeletters hebben we dit jaar koekproducten aan ons Sinterklaas-assortiment toegevoegd. Daarmee konden we het seizoen eerder starten en een bredere doelgroep aanspreken.