BEWEGEN IS GOED, MEER BEWEGEN IS BETER

Meer bewegen is een van de dingen die je kunt doen als je gezonder wilt worden. Wie genoeg beweegt heeft minder kans op hart- en vaatziektes, diabetes en een hele reeks andere nare kwalen. Als je weinig beweegt is elk beetje extra een verbetering. Begin klein: pak vaker de fiets, neem de trap.

Beginnende sporters willen vaak te veel, te snel en houden het daardoor niet vol en geven het soms na een paar weken al op. Plan beweging bijvoorbeeld op een moment waarop je er ook echt tijd voor hebt, zodat het geen stress ding wordt. En als je sporten leuker vindt met een maatje, kijk dan of een vriend of familielid met je mee wil.

Die kleine stapjes helpen blessures te voorkomen. Als je sport breng je lichte schade toe aan je spierweefsel. Dat is goed: daarna repareert je lichaam die schade én maakt het je spier zelfs iets sterker dan daarvoor. Als je te hard of te veel sport zonder voldoende rust kan je lichaam de schade niet herstellen. Dan word je niet fitter en sterker, maar krijg je juist last van pijntjes, vermoeidheid of blessures.

Hoeveel zou iedereen moeten bewegen? Volgens de Gezondheidsraad moeten volwassenen minimaal 150 minuten per week matig intensief bewegen.

Bron: BN de Stem

Deel dit bericht

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Print
Email

Laden...

Laden

Laden…