Het wordt steeds drukker op het fietspad. Flitsbezorgers razen door de steden om boodschappen binnen tien minuten te bezorgen. Buiten de steden gaan scholieren met de e-bike naar school, zodat ze ‘langer in bed kunnen blijven liggen’.
Toch heeft driekwart van de Nederlanders nog een gewone fiets, blijkt uit onderzoek dat Time2play deed onder 400 respondenten. Gemiddeld bezitten we twee fietsen per persoon. Gewone fietsers voelen zich wel meer opgejaagd; een op de drie Nederlanders ervaart in het verkeer overlast van e-bikes.
Waar komt dat ongeduld van berijders van elektrische fietsen vandaan? Vaak op een moment dat mensen haast hebben. Bovendien zijn we als mens gemaakt om energie te besparen. Ook al is afremmen of weer vaart maken op een e-bike een kleinere moeite, het is alsnog moeite.
Als je wat ouder bent stimuleert een e-bike verder te gaan en zo anderen te ontmoeten. Niet voor niets dat fietscomfort en de mogelijkheid om langere afstanden af te leggen de belangrijkste redenen zijn om een e-bike te kopen.
Een gevaar is dat je de e-bike gaat gebruiken voor afstanden waar je anders een gewone fiets voor zou gebruiken. Voor je het weet is de e-bike een nieuwe gewoonte geworden.