Rijkswaterstaat is vrijdag 9 september begonnen met het herstellen van de schade aan de onderkant van de Haringvlietbrug die tijdens een inspectie is waargenomen. Het gaat om afgebroken bouten in de schuine steunbalken. Die balken ondersteunen het overhangende gedeelte van de brug. Alle 250 schuine steunbalken zijn gecontroleerd. Er zijn acht afgebroken bouten gevonden maar vrijwel alle andere bouten vertonen zogeheten vermoeiingsverschijnselen. Vandaar dat er in totaal 2500 bouten vervangen worden.
De parallelbaan over de Haringvlietbrug is sinds 2 september afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Daar zijn 6 afgebroken bouten gevonden. Fietsers en brommers mogen nog wel via die baan over de brug. Landbouwverkeer bij uitzondering en onder begeleiding van weginspecteurs van Rijkswaterstaat via de hoofdrijbaan.
Men verwacht dat de hoofdrijbaan richting Antwerpen en de zes afgebroken bouten onder de parallelbaan uiterlijk 23 september vervangen zijn.
De reparatie gebeurt met hijskranen vanaf een ponton in het water.
Het beweegbare deel van de brug wordt in 2023 gerenoveerd.
Het vaste deel van de brug moet ook worden vernieuwd, wanneer dat gebeurt is nog niet bekend.