Veilig Verkeer Nederland is van mening dat 80km/uur wegen die niet aan de inrichtingseisen voldoen moeten worden teruggebracht naar 60km/uur- wegen. Snelheid speelt een belangrijke rol bij ongevallen en dat geldt zeker ook voor deze wegen. Met de overheid is gekozen voor de zogenoemde risico-gestuurde aanpak en dan past het niet dat op een weg met bomen op 60 cm afstand, 80 km gereden mag worden.
Naast een geloofwaardige weginrichting is snelheidshandhaving een middel om snelheden te reduceren. Trajectcontroles, mobiele onbemande controlesystemen en hogere boetes voor excessieve overtreders die kunnen zorgen voor effectievere handhaving en bieden ook kansen voor 60- en 80km/uur-wegen. Van in totaal 8.1 miljoen verkeersboetes in 2022 werden er 6.5 miljoen opgelegd voor te hard rijden.
Sinds vorig jaar rijden er zo’n vijftig tot honderd onopvallende radarwagens op provinciale- en autosnelwegen. De wagens kunnen de snelheid van het verkeer in beide rijrichtingen controleren en bekeuren zonder een automobilist staande te houden. Bij het constateren van een overtreding wordt een foto van het kenteken genomen. Ook boa’s zouden kunnen worden ingezet om een grotere pakkans te creëren.