Mensen die 112 of huisartsenspoedpost bellen, hebben die acute zorg niet altijd nodig. Doordat mensen toch gebruikmaken van zulke zorg ontstaan er langere wachttijden aan de telefoon en raakt deze sneller overbelast, meldt het ministerie. Met een publiekscampagne willen huisartsen en ambulancezorg in samenwerking met het ministerie van Volksgezondheid druk op de spoedzorg in Nederland verlichten.
Met name ouders met jonge kinderen, mantelzorgers, expats, toeristen en internationale studenten zoeken vaker contact met 112 terwijl dat achteraf onnodig blijkt. De campagne moet mensen informeren over wanneer het bellen van het noodnummer echt nodig is, of wanneer bijvoorbeeld wachten tot een afspraak bij de huisarts volstaat.
De campagne biedt uitleg over welke vormen van spoedzorg er zijn, maar ook handvatten om in een stressvolle situatie de juiste keuze te maken. Zorgverleners kunnen die informatie zelf online delen en ook worden er posters en flyers gemaakt. In een latere fase zullen er ook op diverse online- en sociale mediakanalen advertenties en video’s worden ingezet.