Afgelopen dagen verwerkten de Nederlandse suikerfabrieken de laatste suikerbieten van de campagne 2023-2024 waarin het natte weer een grote rol speelde. In totaal kwamen er in de fabrieken Dinteloord en Hoogkerk ruim 7,2 miljoen bieten binnen. De gehele keten heeft onder zeer moeilijke omstandigheden ingezet op zoveel mogelijk bieten rooien en verwerken.
Er zijn verdere stappen gezet in het reduceren van de CO2 footprint. Door een hogere wortelopbrengst (86 ton i.p.v. 80 ton per ha) in combinatie met meer storingen, mede door vorstbieten, was de suikerbietencampagne ruim 14 dagen langer. Elk jaar vervoert men bieten per schip om vrachtwagentransport op de weg te verminderen. De vorige twee campagnes ging het om een reductie van 32.660 ritten.
Naast CO2-reductie draagt onze modal shift ook bij aan de ontlasting van de A58 en A2, de Zuidoost corridor goederenvervoer. Vanaf 2023 heeft alle ingekochte elektriciteit een groen certificaat, en draaien de specialiteitenfabrieken in Roosendaal en Puttershoek op zonne-energie die men zelf opwekt. Een goede stap in de richting om in 2030 de CO2 uitstoot van de fabrieken met 50% te verlagen.
Bietenoogst Foto: Cosun Beat Company