Komend weekend viert zes op tien Nederlanders Pasen. Ruim driekwart van de Nederlanders die Pasen viert, koopt chocoladepaaseitjes in. Een derde van de paasvierders verstopt chocoladepaaseitjes. Een breuk met vorig jaar is het prijsbewustzijn van de consument. Dit jaar laat een daling zien van inkopen van chocoladepaaseitjes bij discounter supermarkten.
Er is sprake van een verdubbeling van klanten voor de warme bakker als het gaat om chocoladepaaseitjes en wordt er minder naar aanbiedingen gekeken. Een beetje meer luxe lijkt terug rond de viering, waar door de inflatiegolf eerder flink het mes in was gezet. Naast de bekende smaken melk, wit, puur, hazelnoot, cappuccino, praliné en karamel-zeezout lijkt stroopwafelsmaak inmiddels een blijvertje.
Naast chocoladepaaseitjes worden ook allerlei andere lekkernijen in de paasperiode gekocht. Zoals het paasbrood, (kippen)eieren, verse of afbak croissants en de welbekende chocoladepaashaas. In opdracht van VBZ, de branchevereniging voor koek, snoep, chocolade, zoutjes en noten, hield www.peil.nl afgelopen weekend een representatieve peiling onder 2.900 respondenten door het hele land.