Sinds ook snorfietsbestuurders verplicht zijn om met een helm op de weg op te gaan, hebben relatief weinig snorfietseigenaren in de gemeente Etten-Leur hun ’25 kilometer per uur-scooter’ geüpgraded naar een bromfiets. Dat blijkt uit een analyse van BN de Stem op basis van cijfers van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW).
Van de 1390 snorscooters die op 1 januari in Etten-Leur stonden geregistreerd, hebben tot nu toe dit jaar 24 scooters een ombouwkeuring gekregen. Dat is lager dan het landelijk gemiddelde. Volgens Rob Stomphorst van Veilig Verkeer Nederland hebben de meeste snorfietseigenaren bij aanschaf gekozen voor een snorfiets, omdat ze dan geen helm hoefden te dragen.
Nu de helm verplicht is, wil men ook sneller kunnen rijden. Die helm moeten ze toch op. Een snorfiets laten opvoeren tot een scooter, waarmee je 45 kilometer per uur mag rijden, kost tussen de 150 en 250 euro. De kosten hangen sterk af van de staat waarin de snorfiets verkeert. Het opnieuw laten registreren bij de RDW kost 112 euro en een nieuwe kentekenplaat rond de 25 euro.