Met enige regelmaat worden banken gebeld door een wat oudere doelgroep, in de leeftijdscategorie 60+. De meldingen zijn vaak identiek, namelijk: Ik ben net gebeld door de bank en ze zeggen dat er fraude is gepleegd met mijn rekening. Ze hebben geholpen het account te blokkeren, maar hebben mijn bankpas nodig. Om 15.00 uur komt er een bankmedewerker mijn bankpas ophalen, maar ik vertrouw het niet.
Criminelen verhandelen informatie op het internet en zij kopen informatie specifiek op een doelgroep in. Het komt nóóit voor dat een bankmedewerker thuis jouw bankpas op komt halen, dit is altijd een crimineel. Krijg je zo’n telefoontje? Hang meteen op en bel de politie via 0900-8844. Je bank ontvangt graag het telefoonnummer waarmee gebeld wordt en kan mogelijk achterhalen wie hier achter zit.
Als er een dossier is opgebouwd, kunnen de criminelen opgepakt worden. Heb je de pincode gegeven, bel dan altijd 112. Die kan politie agenten sturen die de oplichter opwachten zodat ze in de boeien geslagen kunnen worden. Het is ook belangrijk om zelf de bank te bellen om je pas te laten blokkeren. Zoek zelf het telefoonnummer op en geloof de praatjes niet, als ze jou een nummer geven.